Yleinen

Muotioikeuden yhdistyksen kevätkokous ja brändiuudistusaiheinen ajankohtaisseminaari 23.4.2024

kutsu tapahtuma

Tervetuloa Muotioikeuden yhdistys ry:n sääntömääräiseen kevätkokoukseen ja brändiuudistusaiheiseen ajankohtaisseminaariin tiistaina 23.4.2024 klo 16:00 alkaen Asianajotoimisto HH Partnersin tiloihin (Eteläesplanadi 22a, 00130 Helsinki). Seminaariosuuteen järjestetään myös etäyhteys, ja se alkaa kevätkokouksen jälkeen klo 16:30 jatkuen n. klo 18:30 saakka.

Brändiuudistusaihe on ollut pinnalla suomalaisessa mediassa viime aikoina – eikä syyttä; brändin rakentaminen on tärkeä osa yrityksen näkyvyyden ja kilpailukyvyn edistämistä sekä sopeutumista kuluttajien ajattelun, arvojen ja toiminnan muutoksiin. Meillä on kunnia päästä oppimaan alan asiantuntijoilta brändiuudistuksen saloista kuten siitä, 1) mitä juridisia sekä yrityksen sisäisiä ja ulkoisia asioita brändiuudistuksessa tulee huomioida, 2) miten kaavaillun uudistuksen suunnittelu- ja toteuttamisprosessi suoritetaan käytännössä ja 3) miten uusi brändi jalkautetaan ja miten sitä hallitaan onnistuneesti yrityksessä.

Tilaisuuden ohjelma ja aikataulu:

16:00 Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous 

  • Kokouksessa käsitellään yhdistyksen sääntöjen 5 §:n mukaiset kevätkokouksessa käsiteltävät asiat: (i) esitetään hallituksen toimintakertomus edellisen kalenterivuoden toiminnasta, tilinpäätös ja toiminnantarkastuskertomus, sekä (ii) päätetään tilinpäätöksen vahvistamisesta ja hallituksen tili- ja vastuuvapaudesta. Kokousmateriaalit jaetaan kokoukseen ilmoittautuneille ja muille materiaaleja pyytäneille. Esityslista löytyy seuraavan linkin takaa: https://fashionlaw.fi/wp-content/uploads/2024/04/Liite_MOY_kevatkokous_esityslista_2024.docx

16:30–18:30 Brändiuudistusseminaari

  • Uutta eloa brändiin – brändiuudistuksen juridisia kysymyksiä, Pamela Lönnqvist, Senior Legal Advisor IP, Asianajotoimisto HH Partners Oy
  • HH Partnersin asianajaja Pamela Lönnqvist vastaa seminaarin juridisesta osuudesta ja johdattelee kuulijat brändiuudistuksessa juridisesta näkökulmasta huomioitaviin seikkoihin ja niissä tyypillisesti ilmeneviin haasteisiin. Pamela Lönnqvistillä on pitkä kokemus tavaramerkkien ja markkinointijuridiikan parissa toimimisesta. HH Partnersin verkkosivut ovat saatavilla osoitteesta www.hhpartners.fi.
  • Yrityksen strategisesta linjauksesta uuteen brändiin ja designiin, luova johtaja Sebastian Hurmerinta & designer Mia Kemppainen, Oy SEK Ab
  • SEK on vuonna 1935 perustettu suomalainen luova täyden palvelun brändi- ja designtalo ja osa Salomaa Yhtiöitä. SEK:n brändi- ja designportfolio on vakuuttava – SEK onkin muun muassa Finnairin (mukaa lukien Finnair x Iittala -yhteistyön), Keskon Pirkka Parhaat -merkin, Paulig City -kahvien, Tilastokeskuksen ja MTV:n brändiuudistuksien ja muotoilun takana. Sebastian Hurmerinta on alkuperäiseltä koulutukseltaan muotisuunnittelija, ja nykyään hän työskentelee SEK:n luovana johtajana. Mia Kemppainen puolestaan työskentelee SEK:n designerina. Pelkästään viime vuonna SEK palkittiin muun muassa vuoden viestintätoimistona Finnish Comms Awardseissa sekä vuoden helsinkiläinen yritys -tunnustuksella. Lue lisää brändinrakennuksesta SEK:n verkkosivuilta osoitteista www.sek.fi/design/ ja www.sek.fi/brand/.
  • Brändi- ja yrityslähtöinen muutos – miten jalkauttaa ja hallita brändiä muuttuvassa ympäristössä? Katriina Virtanen, toimitusjohtaja, Voglia Oy
  • Voglia on perinteikäs perheyritys, joka suunnittelee vaatteita, suomalaista designia, mukavuutta, ajattomuutta ja korkeaa laatua arvostaville. Voglian uudistunutta brändiä johtaa perustajasuvun kolmas sukupolvi Katriina Virtasen astuttua yhtiön toimitusjohtajaksi 1.9.2019 alkaen. Tärkeä osa 1983 perustetun muotitalon tekemistä on aina ollut vahva vaatturintaito ja korkea laatu, josta pidetään kiinni tulevaisuudessakin. Voglian tuotteista yli 80 % valmistetaan vastuullisesti lähituotantona Virossa. Brändin tuoreessa muotoilussa klassisuus yhdistyy pehmeyteen, vastuullisiin materiaaleihin ja viehättäviin siluetteihin funktionaalisuutta unohtamatta. Voglialla on verkkokauppansa lisäksi omia myymälöitä ja jälleenmyyjiä suomessa sekä noin viisitoista työntekijää. Voglialle on myönnetty muotialan Kultainen Vaatepuu (2005) tunnustuksena korkealaatuisesta suomalaisesta työstä, omaperäisestä suunnittelusta, kaupallisuudesta ja vientikelpoisuudesta. Voglian verkkosivut ovat saatavilla osoitteessa www.voglia.fi ja brändiuudistuksesta löytyy lisätietoja osoitteesta www.voglia.fi/blogs/tiedotteet/kotimainen-muotitalo-voglia-uudisti-brandinsa.
  • Nanso brändiuudistus – muutoksen ja jatkuvuuden tasapaino, Noora Niinikoski, pääsuunnittelija, Nanso Group Oy
  • Nanso Groupin tarina sai alkunsa vuonna 1921 Pirkanmaalla, jossa valmistettiin ensimmäiset Nanso-alusvaatteet. Nanson tuotevalikoima on sittemmin laajentunut kattamaan niin vaatteet kuin kodintuotteet sekä Vogue-brändillä, joka tunnetaan sukistaan ja sukkahousuistaan. Nanson ajattomat kuosit ovat olleet osa sen tarinaa jo 1960- ja 1970-lukujen taitteesta alkaen. Vuonna 2016 Nanson mallisto uudistettiin raikkaalla ja modernilla tavalla aiempaa harmonisemmaksi pääsuunnittelija Noora Niinikosken johdolla. Perinteisen trikoon rinnalle tuotiin uusia tuoteryhmiä, kuten neuleita, kangastuotteita ja ulkotakkeja. Myös brändi-ilme ja kuvamaailma päivitettiin ajankohtaisemmaksi ja laajempaa kohderyhmää puhuttelevammaksi. Nanson suunnittelufilosofia on ”hyvä olo ja kaunis arki”. Noora Niinikoski on kuvannutkin työtään suunnittelijana seuraavasti: ”suunnittelussa haluan miettiä, mitkä vaatteet tuntuvat mukavilta, missä asiakas viihtyy ja hänen on hyvä olla. Hyvä vaate antaa energiaa.” Nanson tavoitteena onkin, että kaikki naiset voivat löytää heidän mallistoistaan mukavia lempivaatteita arkeensa. Tuotteiden keskiössä on laadukkuus ja kierrätettävyys. Nanso on mukana muokkaamassa vaateteollisuutta kiertotalouden mukaiseksi. Tästä esimerkkeinä ovat esimerkiksi Uusi Elämä -mallisto sekä takuukorjaus- ja kierrätysyhteistyöt. Kaikki Nanson malliston vaatteet suunnitellaan Sörnäisissä Helsingissä. Nanson verkkosivut ovat saatavilla osoitteesta https://nanso.com/ ja suunnittelufilosofiasta löytyy lisätietoja osoitteesta https://nanso.com/pages/suunnittelufilosofiamme.

Seminaariosuus jatkuu noin klo 18:30 saakka, minkä jälkeen voimme jatkaa keskustelua siten, että tilaisuus päättyy viimeistään klo 19:00.

Pyydämme ilmoittautumaan kokoukseen ja seminaariin viimeistään tiistaina 16.4.2024 osoitteeseen muotioikeus@gmail.com. Ilmoitathan samalla mahdolliset allergiat/ruokarajoitteet sekä mikäli haluat saada etäyhteyslinkin seminaariin.

Lämpimin terveisin,

Muotioikeuden yhdistys ry:n hallitus