Puhuttaessa muodista ja muotimaailmasta on tavallista, että keskustelu koskee nimenomaan naisten muotia. Ei ole mikään salaisuus, että Muotioikeuden yhdistys ry:n jäsenistöstä suurin osa on naisia, ja yhdistyksen tapahtumissa esittäytyneet brändit ovat useimmiten olleet naisten muotiin keskittyneitä yrityksiä. Miesten pukeutuminen ja muoti ovat kuitenkin asioita, joka pääsevät tapetille aivan liian harvoin. Etenkin Helsingin katukuvaa katsoessa on selvää, että suomalaismiehet ovat viime vuosina alkaneet kiinnittää yhä enemmän huomiota pukeutumiseen. Laadukkaaseen miesten muotiin keskittyville liikkeille on tilausta, ja yksi tällaisista yrityksistä on helsinkiläinen Schoffa.
Keskiviikkona 7.12. yhdistyksen jäsenistö pääsi tutustumaan Schoffan myymälään ja liiketoimintastrategiaan Galleria Esplanad -kauppakeskuksessa. Yhdistyksen jäsenten lisäksi paikalle oli kutsuttu myös avecit.
Moni vieras odotti mielenkiinnolla erityisesti Schoffan toisen pääomistajan, aktiivisen MOY:n jäsenen Aitor de la Torren kertomusta siitä, kuinka hän päätyi pankkiirina heittäytymään muodin maailmaan ja ostamaan osuuden Schoffasta. Pääomasijoitusta päätyökseen tekevä de la Torre pitää muotifirman pyörittämistä rakkaana harrastuksenaan, joka antaa energiaa päivätyöhön. MOY:n toiminnassa mukana oleminen on auttanut harrastuksen kehittämisessä: ”Yhdistyksen tilaisuuksissa olen saanut paljon hyödyllistä tietoa juridiikasta, jolla on olennainen osa Schoffan liiketoiminnan pyörittämisessä”, de la Torre kertoo.
Kuohuviinin ja macaron-leivosten lomassa MOY:n jäsenet saivat lyhyen oppimäärän miesten puvun valmistuksen kulmakivistä sekä pääsivät tarkastelemaan muun muassa erilaisia tukikangasrakenteita, jotka voivat puvun laadusta riippuen olla hyvinkin erilaisia. Myös kauluspaitakankaan langantiheyden vaikutus paidan käytettävyyteen sekä muut hyvinkin spesifit miesten vaatteiden valmistuksen yksityiskohdat tulivat tutuiksi. Koska perinteinen miesten vaatetus on selkeästi ”uniformumaisempaa” verrattuna naisten pukeutumiseen jossa vaihtoehtoja on selkeästi enemmän, on yksityiskohdilla erityisen suuri merkitys.
Toki kävimme läpi myös uusimpia trendejä. Mitä tulee puvun takkeihin, rakenne tulee selkeästi kevenemään. Hartioita ei enää korosteta massiivisin olkatoppauksin, ja irtotakin ei välttämättä tarvitse lainkaan vuorikangasta. Vuorittomuus toki vaatii ompelulta erityistä huolellisuutta.
Miesten pukeutumisessa ollaan Suomessakin nyt rakentamassa eurooppalaista kaupunkikulttuuria, jossa miehelläkin on lupa estetiikkaan. Tällainen kehitys luo kysyntää Schoffan kaltaisille, laadukkaaseen miesten pukeutumiseen keskittyneille yrityksille ja varmasti tuo myös miehille suunnattua sisältöä perinteisiin muotimedioihin. Myös miehille on entistä sallitumpaa toteuttaa itseään pukeutumisen avulla, mikä on tietysti erittäin ilahduttava kehityssuunta.